Zapraszamy do dyskusji na temat możliwych obszarów współpracy przedstawicieli różnych dziedzin nauki. To, co najciekawsze w poznaniu naukowym, może się znajdować na granicy pozornie odległych od siebie obszarów badawczych. Czego możemy się od siebie uczyć, w czym możemy się uzupełniać oraz czy lub w jakich kwestiach istnieją pomiędzy nami różnice, wykluczające możliwość kompromisu? Mamy nadzieję, że w dyskusji wezmą udział reprezentanci różnych nauk, szczególnie tych, w obrębie zainteresowań których leży szeroko rozumiany proces edukacji.
Mając na względzie specyficzny charakter wiedzy matematycznej poruszymy niektóre kwestie związane z jej naturą. Potrzebna jest debata z udziałem matematyków na temat tego, w czym wyraża się specyfika myślenia matematycznego, co to jest aktywność matematyczna, matematyczna intuicja czy matematyczna metoda. Ten zakres tematyczny wiąże się z zagadnieniem potencjalnego transferu swoistej natury matematyki do jej szkolnego nauczania oraz możliwości i roli kształcenia matematycznego na różnych poziomach edukacji.
W dzisiejszym świecie można zauważyć tendencję młodzieży do deprecjonowania wartości kształcenia. Jak, kiedy i dlaczego to się zaczęło? Czy współczesnemu człowiekowi potrzebna jest jeszcze edukacja? Jak pokazać kształcenie jako wartość uniwersalną, ponadczasową, nieredukowalną? Jak przebiega proces dydaktyczno-wychowawczy w dzisiejszej szkole i jakie są efekty współczesnych form, metod oraz koncepcji kształcenia? Postawimy pytanie o możliwości i ograniczenia samodoskonalenia człowieka oraz wywierania przez niego konstruktywnego wpływu na otoczenie. Pragniemy odczytać te kwestie w świetle dorobku naukowego filozofii, psychologii, pedagogiki oraz dydaktyki matematyki.
Zapraszamy do dyskusji na temat akademickiego kształcenia nauczycieli, w tym nauczycieli matematyki. Czy współczesny nauczyciel jest dobrze przygotowany do pracy w zawodzie? Chcemy zastanowić się nad rolą nauczyciela i wychowawcy, zidentyfikujemy zadania, w obliczu których dziś jest on postawiony.
Zakres tematyczny proponowany w tym punkcie dotyczy wyników rozmaitych diagnoz wiedzy i umiejętności dzieci i młodzieży, często opisanych językiem liczb. Poddamy pod dyskusję zalety i wady takiego sposobu opisywania rzeczywistości, szczególnie w kontekście jego wpływu na projektowanie procesów edukacyjnych i ocenianie ich rezultatów.