Polish Session (for teachers)

Zaproszenie dla nauczycieli.pdf

ISCMT 2017 Polska Sesja Program.pdf

The Third Interdisciplinary Scientific Conference

Mathematical Transgressions

19 – 23 Czerwca, 2017

Program konferencji

dla nauczycieli matematyki

 

Poniedziałek, 19 Czerwca 2017

9.15 - 9.30      Rozpoczęcie konferencji (Audytorium, budynek główny Uniwersytetu Pedagogicznego, ul. Podchorążych 2)

9.30 - 11.00      Gerald Goldin, Rutgers University, United States of America

Mathematical Engagement: The Conative Dimension

11.00 - 11.30  Przerwa kawowa

11.30 - 13.00    Peter Liljedahl, Simon Fraser University, Canada 

On the Edges of Flow: Students' Autonomous Problem Solving Behaviour

13.00 - 14.30  Przerwa obiadowa (we własnym zakresie)

14.30 - 16.00    Jacobus G. Maree, University of Pretoria, South Africa   

Revitalising learning facilitation in Mathematics to promote learners’ achievement and understanding and help them find sustainable, decent work

16.00 - 16.30  Przerwa kawowa

16.30 - 18.00    Wee Tiong Seah, University of Melbourne, Australia       

Learning from top-performing mathematics education systems: What they value, not what they do

 

Środa, 21 Czerwca 2017

 

14.00 - 15.00 Wykład (Aula Główna, Budynek Główny UP, Podchorążych 2)

Tomasz Szwed, Uniwersytet Opolski

Wyzwania stojące przed nauczycielem matematyki

w obliczu zmian w polskiej rzeczywistości edukacyjnej

Powiem o motywacji, skuteczności, rozwoju zawodowym i pasji nauczyciela. Wspomnę o warsztacie pracy, przyjaźni, zadaniach domowych i dyscyplinie podczas lekcji. Nie braknie też informacji o trudnościach w życiu, uczeniu i wędrówkach po lesie. Moje wystąpienie najlepiej odda tekst: Seek opportunity, not security. A boat in a harbor is safe, but in time its bottom will rot out.

 

Tomasz Szwed - nauczyciel z ponad 20 letnim stażem. Pracuje w ZSOMS w Raciborzu. Egzaminator OKE Wrocław, współautor opracowań metodycznych. Aktywny członek SNM, doktorant pedagogiki Uniwersytetu Opolskiego. Wykładowca na PWSZ w Raciborzu. Biega, układa zadania i uczy się języka angielskiego testując na sobie wiedzę o motywacji i skutecznym nauczaniu.

 

14.00 – 15.00 Warsztaty (limit miejsc: 20) sala 116

Marek Janasz, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie (SD)

Wykorzystanie matematyki tropikalnej w edukacji

Warsztaty mają na celu przedstawienie propozycji treści wspomagających proces scalania wiedzy z różnych dziedzin. W założeniu bazą korelacji międzyprzedmiotowej będzie matematyka tropikalna. Seria kilku ćwiczeń-pokazów będzie dotyczyła zagadnień z poziomu szkoły ponadgimnazjalnej, m. in. arytmetyki, wykresu funkcji liniowej, w których wykorzystano narzędzia technologii informacyjnej i informatyki.

 

Marek Janasz - dyplomowany nauczyciel  matematyki i informatyki w szkole ponadgimnazjalnej z długoletnim stażem, doktorant w IM UP Kraków, współorganizator konferencji o tematyce związanej z wykorzystaniem technologii informacyjnej w nauczaniu i uczeniu się matematyki.

 

15. 15 – 16.45 Warsztaty

Maria Samborska oraz Beata Kotarba 

Szkoła Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego 

"Zadania w kawałkach" – propozycja organizacji pracy zespołowej na lekcji matematyki

„Zadania w kawałkach" są formą pracy zespołowej, angażującą wszystkich uczniów i gwarantującą aktywny udział w lekcji każdego z nich, zainspirowaną książką „Get it together” Tima Ericksona. Przy odpowiednim doborze zadań forma ta może być z powodzeniem stosowana na każdym poziomie edukacji, począwszy od nauczania wczesnoszkolnego aż do szkół ponadgimnazjalnych. W czasie warsztatów uczestnicy będą rozwiązywali wybrane zadania, pracując w grupach, oraz zastanowią się wspólnie nad warunkami skuteczności „zadań w kawałkach” i korzyściami płynącymi z ich stosowania. Otrzymają również materiały pozwalające wykorzystać tę technikę w pracy z własnymi uczniami.

 

Maria Samborska — doktorantka w Instytucie Matematyki Uniwersytetu Pedagogicznego, wykładowca dydaktyki matematyki w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego. Doświadczenie, którym chce się podzielić na warsztatach, zdobywała między innymi obserwując kształcenie amerykańskich nauczycieli podczas dwumiesięcznego stażu na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley.

Beata Kotarba - tutorka nauczycieli matematyki w Szkole Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego, nauczycielka matematyki w Publicznym Gimnazjum w Strachówce.

 

15.15 – 16.45 Wykład sala 114

Marcin Braun, Nowa Era

Diabeł w szczegółach - jak pokonać trudności w skutecznym nauczaniu matematyki

Wszyscy znamy zasady efektywnego nauczania. Diabeł tkwi jednak w szczegółach. Chcemy indywidualizować nauczanie, ale w klasie jest 28 indywiduów. Chcemy stosować gry dydaktyczne, ale pół lekcji (albo całą noc) tracimy na przygotowanie rekwizytów. Jak pokonać te przeszkody?

Wykład przeznaczony jest przede wszystkim dla nauczycieli matematyki w szkołach podstawowych i gimnazjach.

 

Marcin Braun – autor podręczników „Matematyka z kluczem", a także książek do fizyki i do przyrody oraz wielu innych publikacji edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli. Nauczyciel matematyki w SP 330 w Warszawie, pracuje też z dziećmi zdolnymi w Krajowym Funduszu na rzecz Dzieci.

 

17.00 – 19.00 Warsztaty (tłumaczenie konsekutywne)

Peter Liljedahl, Simon Fraser University, Canada

Building Thinking Classrooms / Budowanie Myślących Klas

Wiemy, że rozwiązywanie problemów stanowi dobry sposób do efektywnego uczenia się przez uczniów myślenia matematycznego i zdobywania przez nich głębokiej wiedzy oraz rozumienia matematyki, którą poznają. Jednakże zwykłe „uproblemowienie" programu nauczania nie pozwala osiągnąć tego czego chcą nauczyciele i czego potrzebują uczniowie. Również włączenie nauczania problemowego do programu nauczania nie pomaga w zachodzeniu zmian, które chcielibyśmy widzieć w naszych klasach. Potrzebujemy zestawu narzędzi, które razem z dobrymi problemami pozwolą nam budować myślące klasy. Podczas warsztatów, Peter Liljedahl przedstawi serię narzędzi, opracowanych w wyniku prowadzonych przez niego badań, które mogą wspomagać tworzenie środowiska sprzyjającego problemowemu uczeniu się matematyki. Uczestnicy warsztatów zapoznają się z badaniami Petera Liljedahla, których wyniki pokazują, że środowisko i kultura problemowego uczenia się mogą powstać szybko, nawet w klasach, w których uczniowie są oporni na zmiany.

 

Peter Liljedahl is an Associate Professor of Mathematics Education in the Faculty of Education and an associate member in the Department of Mathematics at Simon Fraser University in Vancouver, Canada. He is the coordinator of the MSc and PhD Program in Mathematics Education and is a co-director of the David Wheeler Institute for Research in Mathematics Education at Simon Fraser University.

More globally, Dr. Liljedahl is the former vice-president of the Canadian Mathematics Education Study Group and the current president of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Dr. Liljedahl serves on the editorial boards of ESM, JMTE, MTL, FMEJ, MERJ, and CJSMTE and is a senior editor of IJSME. He has authored or co-authored 7 books, 17 book chapters, 26 journal articles, and over 50 conference papers.  Dr. Liljedahl is also a member of the executive of the British Columbia Mathematics Teachers Association (BCAMT) and co-editor of their flagship journal, Vector.

Dr. Liljedahl is a former high school mathematics teacher who has kept his research interest and activities close to the classroom. His research interests are creativity, insight, and discovery in mathematics teaching and learning; the role of the affective domain in the teaching and learning of mathematics; the professional growth of mathematics teachers; mathematical problem solving; numeracy; and engaging student thinking. He consults regularly with schools, school districts, and ministries of education on issues of teaching and learning, assessment, and numeracy.

 

 

 

 

  © 2017 OC ISCMT